Hoe Fabrizio Romano zich ontpopte tot dé transferkoning

Foto: Hoe Fabrizio Romano zich ontpopte tot dé transferkoning

De transferperiode is officieel geopend. Vanaf 1 januari kunnen clubs zich weer versterken met spelers. Spannende tijden voor voetbalfans én Fabrizio Romano. De Italiaanse transferjournalist draait overuren tijdens transfermaanden, veel ogen zullen weer op hem gericht zijn. De term ‘Here we go!’ kennen we allemaal, maar hoe ontpopte Romano zich eigenlijk tot de pionier van de transferwereld? SoccerNews zocht het uit!

Wie is Fabrizio Romano?

Fabrizio Romano wordt op 21 februari 1993 geboren in Napels, een echte voetbalstad. Al tijdens zijn studie werkte de Italiaan voor een kleine voetbalsite. In die tijd werd hij benaderd door iemand die de ambitie om de transferwereld in te gaan. “Hij vertelde mij dat hij enkele spelers uit de jeugdopleiding van Barcelona in zijn stal wilde halen, zodat hij kon werken als zaakwaarnemer”, blikte Romano terug in de podcast 433: The Home of Football.

“Mauro Icardi en Gerard Deulofeu speelden destijds in de jeugdopleiding van Barcelona. Hij vroeg mij om op mijn website stukjes te schrijven over Icardi en Deulofeu, zodat hij aan die spelers kon laten zien dat hij in staat was om aandacht voor hen te creëren. Zijn plan was om hen te strikken als cliënten, zodat hij kon werken als zaakwaarnemer”, ging hij verder. 

Icardi naar Inter

De carrière van Romano kwam in een stroomversnelling toen hij dankzij de eerder genoemde zaakwaarnemer de primeur had bij de volgende transfer van Icardi. In 2013 stapte de Argentijnse spits over van Sampdoria naar Inter. Romano zelf verdiende daarmee ook een transfer, hij ging aan de slag bij Sky Italia. Daar werkte hij onder de vleugels van een andere transferexpert, Gianluca Di Marzio.

“Ik hing rond bij stadions, trainingscomplexen, restaurants, hotels”, zei Romano in een interview met de Volkskrant over zijn beginperiode als transferjournalist “Ik stond eindeloos vaak voor deuren totdat bepaalde mensen naar buiten kwamen. En dan maar hopen dat je iets lospeutert”, aldus de Italiaan. “Dat mensen je vertrouwen is het allerbelangrijkst.”

Pionier

Romano zelf bouwde ook vertrouwen op bij de voetbalfan, zeker nadat hij koos voor een solocarrière. De Italiaan profiteerde volgens Athletic Interest van een veranderend media- en voetballandschap:

  1. Medialandschap: opkomst en het belang van sociale media;
  2. Voetballandschap: voetbalfans vonden transfers steeds belangrijker.

Die ontwikkelingen creëerden een niche voor een geheel nieuwe categorie sportverslaggeving waarin Fabrizio Romano ‘een pionier’ werd. 

Wie Romano al een tijdje volgt, weet dat hij een van de betrouwbaarste transferjournalisten wereldwijd is. “Voor mij is het dus cruciaal om accuraat te zijn. Ook al ben je niet de eerste die een verhaal meldt, zorg dat je nauwkeurig werkt. Dat is altijd mijn doel geweest”, benadrukte hij in de podcast The Rest is Football“De enige manier om succesvol te zijn als transferjournalist is de obsessie. Je moet constant aan staan, iedere dag. Wil je relaxen, dan is het niets voor jou.”

Doorbraak

Romano’s volgersaantallen bleven groeien op X (voorheen Twitter) en Instagram. Volgens hem speelde de transfer van Bruno Fernandes in de winter van 2020 naar Manchester United een belangrijke rol in zijn definitieve doorbraak.

Tegenwoordig kan de gemiddelde voetbalfan niet meer om de Italiaan heen. Wie op de hoogte wil zijn van het laatste internationale transfernieuws weet dat hij bij Fabrizio Romano moet zijn. In augustus 2023 kroonde Brand Moran de journalist als invloedrijkste persoon op X met een bereik van 4,2 miljard. Begin 2024 staat zijn volgersaantal op X op 19,4 miljoen.

Van transferjournalist naar influencer

Door de jaren heen veranderde Romano’s rol in de transferwereld. Hij was door zijn grote bereik niet langer alleen journalist. De Italiaan werd bijvoorbeeld door clubs ingezet voor de aankondiging van transfers. Ook werd hij naar eigen zeggen ‘onderdeel van het systeem’, al is volgends hemzelf niet betrokken bij deals: “Ik ben journalist. Ik wil dat ook helemaal niet”, antwoordde hij bij 433.

tekst gaat verder onder de tweet

Volgens The New York Times is de macht van Romano in de transferwereld zo groot dat hij ‘de sprong heeft gemaakt van slechts een verslaggever die de transfermarkt verslaat naar iets wat dichter bij een kracht daarbinnen ligt. En daarmee heeft hij de grens tussen journalist en influencer, observator en deelnemer vervaagd’.

Verandering van transfermarkt

Door zijn invloed in de voetbalwereld heeft Romano er een nieuwe bron bij: spelers zelf. “Dit is iets nieuws. Tot twee à drie jaar geleden was dit ondenkbaar, maar de komst van Instagram veranderde dat. Veel spelers sturen mij een berichtje, of ik vraag ze om informatie. Soms gebeurt het ook dat grote namen mij berichten om informatie te vragen of te delen.”

In de zomer van 2023 kwam er een nieuwe speler bij op de transfermarkt: Saudi-Arabië. Daar was het lastig om een netwerk op te bouwen. In de podcast van Gary Lineker legde hij uit waarom. “Het is niet makkelijk. Gelukkig was ik in januari daar toen Cristiano Ronaldo zijn debuut daar maakte, dus had ik de kans om contacten daar te leggen. Maar het was heel ingewikkeld aan het begin van de transferzomer in contact te komen met de juiste mensen. In het algemeen is het niet makkelijk als je een groot platform hebt, want veel mensen benaderen je om een verhalen te verkopen”, aldus Romano.

Hoe Saudi-Arabië een serieuze speler werd op de transfermarkt 

Lof voor collega’s

Romano geniet van de groei van de transferwereld. “Het is onmogelijk om de hele transferwereld te coveren in je eentje. Dus het zou stom zijn van mij om ieder verhaal te claimen. Dat het wereldje aan het groeien is, is positief voor mij en alle anderen die er werken. Toen ik net startte, was de transferjournalist niet zoals die nu is. Toen stonden er veel nepverhalen in de media”, zei hij tegen oud-voetballer Gary Lineker. “Ik zie geen concurrentie en ben respectvol tegenover nieuwe en traditionele media.” 

Einde in zicht?

Romano heeft plezier in zijn vak en is van plan om nog een tijdje door te gaan, maar er komt een tijd dat voetbalfans op zoek moeten naar een andere transferspecialist. Hij denkt zelf nog vier à vijf jaar door te gaan. “Ik ga door zolang ik het leuk vind. Ik vind zowel de professionele- als persoonlijke kant van de transferwereld leuk. Het is hetzelfde als voor spelers: je moet weten wanneer het genoeg is geweest.”

Ben jij fan van Fabrizio Romano?

  • Ja
  • Nee
58+ Votes

Deel op sociale media:

Laatste nieuws

08:33
3+
Van der Gijp gaat helemaal los over ‘papzak’ Neymar
08:17
26+
‘Donkere wolken pakken zich samen boven Vitesse’
08:00
56+
‘Monsterloting voor Oranje’
07:45
24+
Stengs heeft Feyenoord-wens: “Dan ben je toch afwachtend”
07:30
81+
‘FC Twente-vertrek Steijn dreigt’
23:50
766+
Arne Slot wil Liverpool-ster verkopen: ‘Tijd voor verandering’
23:24
50+
Chelsea-coach: ‘Manchester City had teveel spelers…’
23:03
26+
Ballon d’Or winnaar klimt op scorerslijst FC Barcelona: ‘Eén van de beste ooit’
22:36
19+
Scheidsrechters schuldig aan VAR-blamage: ‘Serieuze maatregelen’
22:12
30+
‘Real Madrid en Manchester United knokken om dezelfde rechtsback’
21:50
101+
Analisten benoemen andere linksbuitenoptie bij Ajax: ‘Hij kan wél dribbelen’
21:16
28+
Pep Guardiola verbindt lot aan Manchester City: ‘Ik ga nergens heen’
20:55
77+
‘Ex-Willem II’er is de grootste transferprioriteit van Arsenal’
20:41
43+
Voetbalbond maakt excuses na dramatische kwalificatiewedstrijden: ‘Spoedoverleg nodig’
20:13
133+
PSV’er en Oranje-international switcht van zaakwaarnemer: ‘Overgestapt naar Raiola’
19:47
21+
‘PSG-ster verlengt tot 2029’
19:38
20+
Voorbeschouwing Feyenoord – sc Heerenveen: Van Persie terug in De Kuip
19:12
8+
Voorbeschouwing Manchester City – Tottenham Hotspur: Kan City zich herpakken?
19:09
70+
‘Oud-Ajacied is het koopje van de winterstop’
18:33
222+
‘Een kwestie van tijd voordat hij een standbeeld krijgt in de ArenA’
Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen| Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie