‘Invloed Ronaldo is groter dan die van CNN en Wall Street Journal bij elkaar’

Foto: ‘Invloed Ronaldo is groter dan die van CNN en Wall Street Journal bij elkaar’

Toen Cristiano Ronaldo op een EK-persconferentie besloot om twee flesjes Coca-Cola aan de kant te schuiven en het drinken van water te promoten, had je de poppen flink aan het dansen. Paul Pogba (Frankrijk) en Manuel Locatelli (Italië) deden prompt iets soortgelijks.

“Dat zegt natuurlijk alles over de status van Ronaldo”, stelt marketeer Bob van Oosterhout in het Algemeen Dagblad. “Als de rechtsback van Noord-Macedonië vertelt hoe heerlijk water is, wordt er hooguit besmuikt om gelachen. Als Ronaldo zo’n statement maakt, luistert de hele wereld mee en krijgt het navolging. Zijn invloed is groter dan die van CNN en The Wall Street Journal bij elkaar.”

Mitchell van der Gaag, die lang in Portugal woonde en werkte, kan erover meepraten: “Hij is veel meer dan puur die wereldvoetballer. Hij is eindeloos veel groter dan dat. Met zijn prestaties en voorkomen heeft hij voor een cultuuromslag gezorgd in Portugal. In een land dat lang letterlijk in de schaduw van Spanje verkeerde, heeft hij de bevolking iets fundamenteels bezorgd. Hij heeft de mensen iets gegeven, waaraan het ze heel lang ontbrak: zelfbewustzijn en trots.”

Portugal heeft een hele andere status dan in het verleden: “In zekere zin zag je dat ook terug in de prestaties van de Portugese nationale ploeg. Tot het EK van 2004 (het jaar waarin Portugal met de 19-jarige Ronaldo de finale verloor van Griekenland, red.) was kwalificatie voor een eindtoernooi lang niet altijd vanzelfsprekend. Inmiddels is het dat wel. Zoals je nu, na de doorbaak van José Mourinho, wereldwijd overal Portugese coaches in dug-outs ziet zitten. Dát is wat Ronaldo het land heeft bijgebracht: heb lef, toon vertrouwen, haal het maximale uit je leven.”

Heeft hij te veel invloed?

  • Vind ik wel
  • Vind ik niet
80+ Votes

Lees meer

Deel op sociale media:

Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen| Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie