Jumbo enorm onder vuur na ‘walgelijke’ WK-reclame

Foto: Jumbo enorm onder vuur na ‘walgelijke’ WK-reclame

Supermarktketen Jumbo heeft deze week voor nogal wat ophef gezorgd met de nieuwe WK-televisiereclame, waarin een groep bouwvakkers onder aanvoering van rapper Maradonnie zingend de polonaise loopt. Een onhandige scène, waar er juist zoveel te doen is over het hoge aantal doden onder de stadionbouwers in Qatar.

“Dan heb je als Jumbo echt een paar jaar met je hoofd in de reet van een olifant gezeten”, reageert iemand op Twitter, en een ander: “Benieuwd of er iemand van de Jumbo, marketingafdeling, BN’ers of figuranten zou hebben gezegd: oeh, dat met die bouwvakkers is misschien niet zo’n goed idee..”

Reactie Amnesty International

Amnesty International vindt het eveneens weerzinwekkend. “Jumbo wordt op social media gevierendeeld. De reclame komt als een boemerang bij ze terug”, zegt woordvoerder Ruud Bosgraaf in het Algemeen Dagblad. “In onze Qatar-groepsapp werd de video vanmorgen vroeg al gedeeld. Zo’n filmpje is heel onverstandig van Jumbo. De hossende bouwvakkers maken het extra wrang. Dan plaats je jezelf als bedrijf buiten de werkelijkheid.”

Volgens Bosgraaf ‘hoort een feestsfeer niet bij het toernooi in Qatar’. “Het toernooi is omstreden. Veel bedrijven zijn dan ook terughoudend in hun uitingen. Ik ben verbaasd dat Jumbo een polonaise laat zien. Dat past niet bij het beeld wat we hebben van Qatar.”

Lees meer

Deel op sociale media:

Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen| Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie