Van een onkostenvergoeding naar samen met Lionel Messi

Foto: Van een onkostenvergoeding naar samen met Lionel Messi

Het Nederlandse vrouwenvoetbal zette de afgelopen jaren flinke stappen. Op sportief gebied was het goud en zilver van het EK 2017 en het WK 2019 wat opviel, maar ook buiten het veld gaat het hard. Shanice van de Sanden staat namelijk in de mondiale Pepsi-reclamecampagne naast Lionel Messi. De 29-jarige Van de Sanden speelt vanavond met haar VfL Wolfsburg in de Champions League tegen Chelsea.

 

Het was niet altijd vanzelfsprekend voor Van de Sanden om goed te verdienen en een bekend persoon te zijn in de voetballerij. Bij FC Utrecht kwam ze rond van een onkostenvergoeding voor twee jaar en bij Sc Heerenveen (2010-2011) teerde ze op haar studiefinanciering. De eerste serieuze stap werd gezet bij FC Twente, waar voorzitter Joop Munsterman flink investeerde in de vrouwentak van de club. “We kregen een auto en een tankpas van de club”, laat ze aan de Telegraaf weten. Haar transfer naar Liverpool in 2016 was weer een stap vooruit op sportief gebied, al was het nog geen grote financiële stap. In Engeland stond het vrouwenvoetbal ook in de kinderschoenen net als in Nederland. “Eenmaal aangekomen werd ik opgehaald door een man van de club, die in een heel vieze auto reed. Moesten mijn zaakwaarneemster Leoni Blokhuis en ik nog helpen opruimen om mijn koffers in die achterbak te krijgen.”

 

Een jaar later kon Shanice niet meer normaal over straat vanwege haar heldenrol op het gouden EK. Iedereen wilde met haar op de foto en op Schiphol kreeg ze een upgrade naar de businessclass. Vorig jaar heeft Shanice de stap gemaakt van Lyon naar het Duitse VfL Wolfsburg. De Duitsers schroomden niet om een mooi bedrag op tafel te leggen, alleen is het in de vrouwenwereld nog een taboe om daar uitspraken over te doen. “Maar ik kom sowieso niet in de buurt van de 86 miljoen euro van Frenkie de Jong, hoor”, zegt ze met een knipoog tegenover de Telegraaf.


Te concluderen valt dat het vrouwenvoetbal een grote transitie doormaakt. Vrouwen kunnen nu binnen, maar ook buiten de lijnen een mooie boterham verdienen met het voetbal. Tegenwoordig spelen de Oranje Leeuwinnen in stadions waar bijna 60.000 mensen in kunnen. Ook lukt het ze niet meer om normaal over straat te gaan en zijn het echte BN’ers geworden. 

Van de Sanden haar deelname aan de Pepsi-reclame blijft bijzonder en ook Van de Sanden realiseert zich dat. “Ik ben hier persoonlijk erg trots op. Het is prachtig dat ik aan alle meisjes in de wereld laat zien dat niet alleen een Messi daar kan staan, maar nu ook een vrouw.”

Vind je Shanice van de Sanden de beste Nederlandse voetbalvrouw?

  • Ja
  • Nee
103+ Votes

Deel op sociale media:

Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen| Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie