Waarom het mogelijke vertrek van Ziggo een ramp is voor Ajax

Foto: Waarom het mogelijke vertrek van Ziggo een ramp is voor Ajax

Ajax kan met het mogelijke vertrek van Ziggo als hoofdsponsor een belangrijke inkomstenbron kwijtraken. Zondagavond meldde Arno Vermeulen bij NOS Studio Voetbal dat het bedrijf twijfelt over de toekomst. Het zou een ramp betekenen voor de financiële huishouding van de vereniging.

Inside: Ajax raakt mogelijk hoofdsponsor Ziggo kwijt

Volgens Vermeulen overweegt het bedrijf sterk om de samenwerking met Ajax te beëindigen. Het heeft alles te maken met de huidige situatie binnen de club. In 2015 haalde Edwin van der Sar Ziggo als directeur marketing binnen. Ajax timmerde aan de weg met vier landskampioenschappen achter elkaar, rust achter de schermen en een duidelijke visie richting de toekomst. Van die situatie is nauwelijks meer iets over. De huidige zesde plaats in de competitie, het gebrek aan een technisch directeur en algemeen directeur én het opstappen van meerdere leden van de raad van commissarissen zorgen voor veel gedoe.

En er lijkt ook niet snel licht aan het einde van de tunnel te komen, zo ziet eveneens Ziggo. De afgelopen tien jaar profiteerde het zowel nationaal als internationaal van de goede samenwerking met Ajax en kon het op het televisiekanaal Ziggo Sport bijzondere dingen met de Amsterdamse club doen. De successen zijn echter alweer van even geleden. Over een jaar loopt de doorlopende verbintenis af, waardoor beide partijen onlangs met elkaar om de tafel gingen zitten. Vermeulen stelt dat de huidige hoofdsponsor daarbij slecht nieuws moest mededelen.

Het weet namelijk niet zeker of het volgend seizoen nog wel op het shirt wil prijken. De organisatie van Ajax zou te onrustig zijn en geen heldere blik op de toekomst hebben, waardoor het niet zeker weet of de waarden van Ziggo wel passen bij die van de Nederlandse recordkampioen. “Ziggo is de shirtsponsor, met een contract tot 2025. Normaal ga je een jaar voor het einde van het contract onderhandelen. Afgelopen maandag is dat gebeurd. De CEO Jeroen Hoencamp heeft koffiegedronken met (Michael, red.) Van Praag. De boodschap was heel pittig”, legt Vermeulen uit.

Volgens de sportjournalist is het volkomen begrijpelijk dat een bedrijf als Ziggo de nauwe banden met Ajax heroverweegt. De topclub heeft zich de voorbije maanden namelijk niet bepaald van haar beste kant laten zien. “Als je ziet wat er de afgelopen jaren is gebeurd bij Ajax, hoe slecht het kompas stond, dat willen en kunnen ze zich niet permitteren. Het is een dreigement richting Ajax. Ze neigen wellicht nog eerder naar niet verlengen dan naar wel verlengen. Dan moet Ajax nog maar een sponsor vinden die er zoveel geld in wil steken.”

Michael van Praag zat onlangs met Ziggo om de tafel.

Miljoenendeal met Ziggo heel belangrijk

Voor Ajax zou het voor de begroting een ramp betekenen als Ziggo stopt met betalen. Het krijgt elk seizoen namelijk een fors bedrag binnen en lijkt dat niet zomaar van een ander bedrijf te kunnen ontvangen. “Ze betalen 9 miljoen euro per jaar met premies die kunnen oplopen tot 2 miljoen, dus per jaar kunnen ze uitkomen op 11 miljoen euro. Dat is echt heel veel geld, veel meer dan andere clubs in Nederland. Ziggo heeft gezegd: ‘We weten het eigenlijk niet. Het zou best kunnen zijn dan wij er niet zoveel trek in hebben als jullie je leven niet gaan beteren.'”

Ter vergelijking: de meeste clubs in de Eredivisie krijgen een veel lager bedrag. Zo zitten clubs als AZ iets hoger dan 2 miljoen euro. Onlangs kreeg Feyenoord het voor elkaar om de beste hoofdsponsordeal ooit met MediaMarkt te sluiten, een bedrag dat in de verste verte niet in de buurt kwam van dat van Ajax. Feyenoord en MediaMarkt ondertekenden namelijk een contract waarin een bedrag van bijna 20 miljoen euro was opgenomen, verspreid over drie jaar. Het betekent dat Feyenoord op jaarbasis ruim 6 miljoen euro mag bijschrijven.

Het verschil met Ajax is daarmee enorm, want de Amsterdammers krijgen bij een goed seizoen bijna het dubbele van Feyenoord. Met de huidige financiële problemen in de Johan Cruijff ArenA kan de club het opstappen van de hoofdsponsor niet gebruiken om de club op te bouwen. Daarom heeft het een vooraanstaande man nodig die met Ziggo gaat praten. Voorlopig beschikt Ajax alleen niet over een slagvaardig persoon die dergelijke zaken weet op te lossen, waardoor het angstig moet zijn voor de komende maanden. Leiderschap is gevraagd, maar niet aanwezig.

Ajax moet snel om de tafel

Beide partijen zullen alleen niet tot het laatste moment willen wachten. De komende zomer zijn voor Ziggo dan ook cruciaal. Voor het bedrijf is het belangrijk dat de rust binnen de club terugkeert en dat Ajax positiever in het nieuws terechtkomt, in plaats van de ‘schandalen’ die de laatste jaren hebben plaatsgevonden. Grensoverschrijdend gedrag, aandelen kopen met voorkennis en een interne machtsstrijd: het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs. Een bedrijf als Ziggo wil zich logischerwijs niet binden aan een club die zo onrustig is.

Ook Ajax zal op tijd moeten weten waaraan het toe is, zodat het mogelijk op zoek kan gaan naar een andere hoofdsponsor. Het bedrag dat het van Ziggo kreeg, kan het zo goed als zeker op haar buik schrijven. Er blijven altijd mogelijkheden om een deal als die tussen Feyenoord en MediaMarkt te sluiten. Ajax blijft namelijk een grote, Nederlandse club waar wekelijks miljoenen mensen naar kijken. Interesse is er kortom genoeg. Liever gaat de club echter in zee met Ziggo, al moeten er daarvoor wel een hoop bakjes koffie worden gedronken.

Vertrekt Ziggo écht als hoofdsponsor?

  • Ja, ik verwacht het wel
  • Nee, ik denk het niet
585+ Votes

Lees meer

Deel op sociale media:

Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen| Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie